login:
heslo:
přihlášení  (registrace)
neodhlašovat

 


babalala   
16:25 13.04.2016
Zakládám toto vlákno pro všechny, komu se nelení a žákovská se červení, protože "zapomíná", "vyrušuje", "nedává pozor", "nesleduje", "běhá", "soustavně neví, kde jsme" atakdále..

Porucha pozornosti, Hyperaktivita neboli ADHD.

Sepsala jsem rady a tipy, co jsem se dozvěděla v PPP, na neurologii, různě posbírala v moudrých knihách, na netu a u podobně postižených služebně starších matek a vkládám, kdyby se to třeba ještě někomu hodilo ;o):

1. Jedinci s PP nemají vrozený "vnitřní řád" - musí se jim tedy vytvořit alespoň ten vnější. Chaos vnější se jim "přenáší" dovnitř a zhoršuje situaci, naopak systém zvenku pomáhá budovat řád vnitřní.

2. Řád musí začít dodržovat i rodiče - pak je pro děti najetí na systém přirozené (Au, zásah do černého - aneb KK opravdu funguje. "Dělejte to, co jste dělali dosud, dítě se kontinuálně přizpůsobí" - bohužel i bohémství.. :o( )

3. Všechno musí mít své pevně stanovené místo - dítě má mít zvláštní pracovní kout jen pro sebe, všechny školní pomůcky by měly mít jasné umístění (u mladších dětí je možné využít značení krabic, šuplíků apod. pomocí obrázků, nebo pořídit průhledné boxy)

4. Prostředí kolem dítěte, obzvlášť pracovní, koncipovat co nejjednodušší - neutrální barvy, co nejméně rušivých předmětů na očích, tak aby raději nevidělo z okna, ticho (hm - malý byt, sourozenci.. no, aspoň zredukovat, co se dá).

5. Časový rozvrh - všechno pokud možno dělat vždy ve stejnou dobu, ve stejném sledu. Domácí přípravu do školy nejlépe kolem druhé až třetí odpoledne (dítě už je odpočaté po vyučování, ale ještě není unavené po celém dni (hm, kolidující družina, kroužky..).

6. Při práci udržovat s dítětem tělesný kontakt (občas pohladit, obejmout zezadu a kouknout přes rameno, poplácat po rameni - pozor, nedotýkat se zbytečně temene hlavy - intimní zóna, na kterou bývají lidé velmi citliví), aby vědělo, že jsme poblíž, v neustálém spojení.
U činností, které nevyžadují plné soustředění (manuální) i verbální kontakt - ptát se, nechat si vysvětlovat postup. Využívat delší časové úseky (např. cesty autem) k nácviku soustředěného vyprávění (zážitky dne, převyprávění pohádky).

7. Negativní chování spíše ignorovat (například rozházené hračky nebo školní pomůcky). Napomínání a tresty jsou stejně neúčelné, dají se jen stupňovat a nakonec se vychovatel stejně ocitne ve slepé uličce. Naopak pochválit každé pozitivum, všímat si a popsat každý sebemenší úspěch a dílčí pokrok (to je staré známé z Rabru).

8. Udílet co nejmenší množství příkazů najednou, jinak vzniká chaos a u dítěte pocit zmaru ze selhání. Může to vyvolat i zbytečnou afektivní reakci ("Jdi tam a tam, udělej to, to a to a pak ještě tamto" - moc pokynů najednou, většinu neudrží, kontraproduktivní).

9. Vyžadovat zpětnou vazbu - pokud je zadání složitější, nechat si zopakovat, co má udělat. Ověřit si, že chápe účel zadání, nesmí mít pocit, že jen plní bezduché příkazy.

10. Při zadávání pokynů se dívat přímo do očí, pokud možno na úrovni dítěte (zkombinovat kuchyňské práce s výchovou ADD.. to je výzva!)

11. Splnění pokynů ověřit, dítě musí přesně vědět, co od rodiče očekávat, nesmí spoléhat, že se na to zapomene. (Další zásah do černého. Důslednost, důslednost, důslednost..)

12. Pokud dítě instrukci nedokáže splnit, ale projeví snahu, je třeba se dohodnout na kompromisu. Nabídnout alternativu - dítě si může vybrat, ale splnění nesmí "vyšumět". Například navrhnout pomoc s úklidem jeho pokoje výměnou za pomoc v kuchyni, umožnit dodělání úkolu práce po krátké přestávce (řešit stejně jako při spolupráci v týmu dospělých - vzájemně si pomaháme, ale nikdo se nesmí "vézt").

13. Dbát, aby se dítě snažilo soustředit jen na JEDNU činnost. Multitasking NENÍ efektivní! (Je to za některých okolností nutný prostředek, nikoli cíl.) Pokud se to podaří a dítě přesto mimovolně dělá něco dalšího (při čtení nebo přemýšlení kope nohama do židle nebo si s něčím klepe, pohrává) - nenapomínat, nevyrušovat, nechat být. Dobrou pomůckou, pokud dítě nezvládá mimovolní pohyby, je pevná guma. Dá se svázat a napnout mezi přední nohy židle nebo stolu, aby se o ni dítě mohlo zapřít nohama a vyvíjelo protitlak místo kopání a drncání. Nebo ji lze připevnit až nahoru pod desku a dítě se jí může držet, když neví, co s volnou rukou při psaní nebo kreslení. Výborné jsou taky různé "antistresové" hračky a míčky z měkké gumy, které se dají mačkat - pochopitelně takové, které nevydávají zvuky).

14. Zajistit volnočasové aktivity: sport, tanečky nebo dramatický kroužek na vybití, hudební nástroj a/nebo nějaká rukodělná aktivita na nácvik klidové koncentrace.

15. Zapojit dítě do domácích prací. Ideální jsou malé, časově nenáročné úkoly, které je třeba provádět na každodenní nebo každotýdenní bázi. Střídání mezi sourozenci není příliš vhodné - může docházet ke zbytečnému zmatku a konfliktům "kdo je na řadě". U starších dětí je možné zavést tabulku na nástěnce, aby mělo přehled a mohlo si odškrtávat splněné položky, u mladších lze použít kartičky s obrázky. Když je pro dítě obzvlášť těžké vydržet u jednoho úkolu až do jeho dokončení, možná pomůže pracovat na dvou zadáních paralelně, např. když je úkolem uklidit koupelnu a pak roztřídit ponožky, může jednotlivé úkony střídat: složit tři páry - vyleštit zrcadlo - další tři páry - umýt umyvadlo - další ponožky - vytřít apod. Ale dvě činnosti jsou maximum, netříštit pozornost ničím dalším.

16. Pro zavedení "řádu" je vůbec užitečné používat grafická znázornění. Na viditelném místě vyvěšené seznamy činností a sled, v jakém je třeba činnost vykonat (velkým písmem, úplně ideálně znázorněné pomocí obrázků).
(U nás jsme překvapivě po pouhých třech letech školní docházky zvládli sled: přijdu domů - vytáhnu ze dveří klíč a pověsím ho - vyzuju boty - strčím je do botníku - sundám aktovku - pověsím bundu - uklidím čepici, rukavice, mikinu - vytáhnu z aktovky svačinovou krabičku a lahvičku od pití - odnesu to do kuchyně. Pomohlo učit to pana bratra - čímž se potvzuje, že vyučování jiné osoby je nejlepší metodou k zapamatování pro sebe sama. :o))

17. Obrázky jsou vůbec výborným nástrojem komunikace - je to jiný vjem než zvukový, který jim může splynout do jednotvárné "stěny" - tu po čase přestanou vnímat a úplně ji vypustí. Místo desetkrát opakovaného "Běž už konečně dělat úkoly / do vany / vyčistit si zuby..." pouze podat kartičku s obrázkem aktovky, dítěte ve sprše, kartáčku na zuby.. (gůglete "daily routines flash cards", jsou toho mraky) - obrázek se přeslechnout nedá a nezanikne v ruchu rodiny tak snadno jako zavolání z kuchyně od sporáku.

18. "Řád" zavádět postupně, každou novinku vysvětlit a počkat několik dnů, než se v rodině "zajede", až potom přidat další novou rutinu.

19. Ideální je zapomenout, že už máme doma (před)školáka a na očekávání s tím spojená a přepnout se v jednání zase do módu "batole" (trpělivost, klidné vysvětlování, ponechávání dostatku času na pochopení pokynu a "zvnitřnění" (zvláštní slovo :o))) souvislosti.

20. Soustředěnou pozornost trénovat pomocí pracovních listů, křížovek, dětského sudoku, skrývaček, osmisměrek.. (na netu je toho spousta, pokud se něco osvědčí a zabaví, dám odkaz a budu vděčná za další)

Ještě poznámky k životosprávě - vím, že je to tady nošení dříví do lesa, ale pro úplnost:
1. Snížit nebo ideálně úplně zrušit přijem rafinovaného cukru - při nárazovém velkém příjmu dochází k záchvatu hyperaktivity, naopak při jeho poklesu se projeví problémy s koncentrací. Základem je udržovat vyváženou hladinu krevního cukru - ovozel, kvalitní rostlinné i živočišné bílkoviny bílkoviny (ryby!) a tuky (nejnej jsou olivový olej a máslo), dostatek semínek, oříšků a vlákniny. Konzumace po malých dávkách, celý den! (Teda žádné 5-6 denně, ale klidně dvacetkrát denně, třeba co půl hodiny pár kuliček hroznů, ředkvičku, dva tři oříšky..) Velká porce po třech hodinách "hladovění" je téměř jistý poukaz na nějaký ten záchvatek
2. Redukovat příjem lepku.
3. Úplný zákaz umělých barviv a pozor i na ta přírodní jako třeba karmín nebo annato, to samé dochucovadla a konzervanty (raději všechno ověřit třeba tady http://www.zdravapotravina.cz/ecka). Úplný zákaz sladkých a energetických nápojů.
4. Studie prý prokázaly výrazné zlepšení při konzumaci 500-1000mg rybího tuku denně. Naše neuroložka doporučila přípravek Eye Q, případně levnější ale kupodivu obsahově hodnotnější Nutravitu. Recenze vycházejí tak půl napůl, někdo hlásí zlepšení, jiné rodiny nulový účinek nebo i zhoršení agresivity. A podle některých zdrojů jsou veškeré produkty s rafinovaným rybím tukem škodlivé, nebo snad dokonce karcinogenní a jediné dokonalé jsou ty, co byly upraveny přímo za studena a fermentovány - např. http://www.biolevel.cz/biolevel/eshop/34-1-SUPERPOTRAVINY%20%20olej%20z%20tres/0/5/982-BIO-fermentovany-olej-z-trescich-jater-bez-prichuti-237ml - suverénně nejdražší, ale vzhledem k nižšímu dávkování ve výsledku zas tak hrozně nevychází - a doporučuje ho snad i paní Strunecká v Době jedové.
5. Vitamín B (podpora správného fungování nervového systému, napomáhá správnému zpracování karbohydrátů). Neodpustím si doporučit můj oblíbený levný, český Pangamin.
6. Esenciální oleje cedr a především vetiver mají údajně potvrzené účinky na zlepšení koncentrace. Vetřít dvě kapky do kůže na krku a na spánky (citlivým jedincům raději ve směsi třeba s kokosákem nebo jiným olejíčkem), případně použít jako běžnou aromaterapii v místnosti, kde dítě pracuje.
7. Dostatek spánku a "nepřetažení" té správné chvíle pro večerku.
8. Pitný režim. Samozřejmě, dehydratace, ledviny - to je stará věc, ale novinkou pro mě bylo, že dostatečné zavodnění organismu snižuje hyperaktivní projevy a přispívá ke zklidnění.
9. Cvičení na lepší soustředění. Ideálně třeba tai chi nebo jóga, ale přimět k tomu hyperdítě je zřejmě nesplnitelné přání. Reálnější mi připadá sestava kineziologických cviků na propojování obou hemisfér, třeba tady (paní je taková zvláštní, ale jsou tu aspoň všechny v jednom videu): https://www.youtube.com/watch?v=0feYXVEJSrs
10. Rychlé propojení mozkových hemisfér (lepší udržení koncentrace) před zahájením těžkého úkolu nebo před testem - kreslení ležatých osmiček na kus papíru: http://www.kineziologie-brno.websnadno.cz/Cviceni-mozku.html

Další cviky popsány např. tady: http://wiki.rvp.cz/Knihovna/N%C3%A1pady_a_n%C3%A1vody/Cvi%C4%8Den%C3%AD_pro_snadn%C4%9Bj%C5%A1%C3%AD_u%C4%8Den%C3%AD

MATERIÁLY K VYTIŠTĚNÍ (Nácvik soustředění)

pro všechny generace - obtížnost se zvolna stupňuje:
http://haju.rajce.idnes.cz/Shody_a_rozdily_-_pracovni_listy_pro_rozvoj_zrakoveho_vnimani/?order=create&src=1#

pro menší děti: http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=1288

bludiště: http://wiki.rvp.cz/Kabinet/Pro_ruku,_oko_a_hlavu/Bludiste

"Najdi v obrázku": http://www.pomocucitelum.cz/katalog-ucebnich-materialu/cesky-jazyk-a-literatura/cesky-jazyk/najdi-v-obrazku---cvicime-soustredeni--vizualni-pamet--predstavivost-535.html

Sice určeno pro osoby po mozkové příhodě, ale spousta výborných pracovních listů a úkolů využitelných i pro nás: http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/595638/16541806/1328981288340/CMP_cviceni+na+kazdy+den_fin.pdf?token=CAdJQCBwYAvKgz%2BARNHoPR%2FE9Xo%3D

ADHD simulátor aneb jak vnímá svět člověk s poruchou pozornosti - drsné https://www.youtube.com/watch?v=nLVObdlI0m0

A co mi osobně pomohlo asi úplně nejvíc, byl tady tento test ADHD dospělých - především "Popis symptomů". Až jsem se lekla, jak mi to připadalo povědomé.. Najednou mi to vciťování šlo mnohem lépe, když jsem zjistila, že je to dědičné, že ON za to nemůže a nemůžu za to ani já svými chybami ve výchově. Ale co můžeme, je na tom zamakat společně ;o) http://www.poruchapozornosti.cz/porucha_pozornosti.php


maureen   
18:46 13.04.2016
Babal, zatím jsem se s tím příliš nesetkala, ale každopádně obrovské díky za sdílení know-how!!


Bouřka   
21:48 13.04.2016
A já už si říkala, jestli mají pipky tak dokonalé děti, že tohle téma tu zatím není :-) U nás zatím jen podezření, zvažuju, co dál. Boj o řád je můj celoživotní úděl a bojovat za dva je ještě těžší. Bohužel to vciťování se mi moc nejde, i když naprosto přesně v jeho chování vidím sebe, o to víc mě to dráždí. Akorát já nejsem hyperaktivní, spíš naopak, takže zvládat ten proud energie je pro mě asi nejhorší.


Andre   
16:39 2.05.2016
Babalala..moc díky.Naše diagnozky vyvoj.dysfazie +masivni adhd..takže trefa..takhle uceleně...


LenkaKT   
13:58 4.05.2016
Hele, prosimtě, bab, když v tom testu pro dospělé mám 30 bodů z 30, odeberou mi to dítě? Nebo jsem naopak důkazem, že to i on nějak přežije do dospělosti a zřejmě nezhyne hlady?

Držím palce!


Yamikani   
14:15 4.05.2016
No teda, dekuju. Mnoho z toho se hodi na zcela standartniho prvnaka. Neco delam takhle intuitivne. Zejmena to o jednani jako s batoletem, to je presne. Musim dat precist mhd. On je dost chaotik a tak, ach jo. Vsak vite. Dyslektik a kdovi co jeste. Vecerni rutinu bych chtela castecne prenechat jemu a tezce to drhne, vztekaji se oba a ja mam miminko po veceri na nocniku a chtela bych dat nohy na chvili nahoru..


anima   
18:41 4.05.2016
hehe, test super, nemam bod 21 a 28, za to bod 17 by se u me dal zapocitat nekolikrat :D


pema   
22:19 4.05.2016
ja jeste doplnim k tomu rybimu tuku od blue ice, ze si nejsem jista dostatecnou kvalitou masla, ktere kupujeme (ani nejime dalsi doporucene potraviny), imho je pak uz lepsi koupit olej primo s maselnym tukem
http://dum-dlouhovekosti.cz/olej-z-trescich-jater-maslovy-gel


babalala   
20:19 6.05.2016
Bouřko, předpokládám a doufám, že tvoje poznámka o "dokonalosti" byla myšlena jen jako nadsázka :o) Nicméně mi připomněla, že v celém tom dlouhatánském elaborátu jsem se nezmínila o tom nejpodstatnějším, a sice, že bychom NIKDY neměli připustit, aby děti s ADHD byly vnímány a posuzovány jako "nedokonalé". Tento stav je neurologická porucha a jedinec ji může jen těžko sám ovlivnit. Stejně jako například ekzém nebo celiakie jsou poruchami autoimunity - a napadlo by snad někoho jejich nositele považovat za nedokonalé zmetky? Taky jsem neslyšela nikoho navrhovat, aby se vzal na spratka řemen, protože že se mu vysypal atopák nebo dostal průjem.. :o( Jistě, projevy jiných poruch nejsou pro pečovatele a vychovatele tolik frustrující jako projevy PP nebo hyperaktivity, ale přesto to nikoho neopravňuje k odsudkům.
Co tím chci říct - že je na nás, rodičích, abychom si okolí vychovali a nedovolili nikomu děcka zbytečně deptat. Znám ze svého okolí případ holčičky, která byla svojí píuč dva roky pronásledována jako největší zločinec. Pak změnila školu a dostala se k učitelce, co má sama ADHD dítě, a najednou úplně rozkvetla a stala se z ní nejlepší žákyně ve třídě, kterou stačilo umravnit pouhým zamračením.
Zrovna tak jako musíme okolí alergiků naučit zamezovat dětem přístup ke spouštěči alergické reakce, je třeba naučit okolí i speciální přístup k ADHD dětem. Protože bohužel - ani mnozí učitelé si nevědí rady. No a samozřejmě ani nedovolit děckám, aby svou diagnózku zneužívaly, to je jasné.


babalala   
21:21 6.05.2016
Lenko, obávám se, že ne. Aspoň toho mého nikdo odebrat nechce, dokonce ani babička na dýl než na jednu noc, pak se musí týden léčit :o)))

Yamikani, určitě máš pravdu, že spousta věcí je aplikovatelná tak nějak všeobecně. Zrovna nedávno nás na třídních schůzkách zahrnula třídní prvňáků spoustou stížností, jak je polovina třídy rozjívená, nesoustředěná, nemá žádné návyky.. Ale když ty dnešní šestileťáky srovnám s námi, mají to fakt o dost těžší. Tolik pro ně zbytečných vjemů - skoro všichni mají chytré telefony, tablety, ve třídě je interaktivní tabule, počítač, doma řvou reklamy na Nově.. a na lítačku ven už se skoro nechodí, furt jsou zavření doma, nebo je rodiče tahají po nákupácích. Se jim ani nedivím, že jsou jak urvaní z řetězu. Jaké my jsme ve srovnání s tímhle měli pohodové dětství..

Andre, držím palce. U nás hyperaktivitu docela držíme v normě, protože sport a dost pohybu venku a spousta dalších aktivit (teď je týden doma kvůli kašli a už to začíná být neúnosné :o))). S AD je to horší, ale za poslední půlrok došlo k citelnému zlepšení - jakž takž se daří zavádět režimek, hodně pomohla homeopatika (zaprvé se upravila nespavost a ta hodinka až dvě denně navíc jsou opravdu znát a vůbec celkově ubylo záhledů a přibylo "duševní přítomnosti", i emocionálně se docela srovnal, i když k ideálu to má ještě daleko). Pak se dost zažral do zobcové flétny, poměrně mu to jde, takže ho to i baví a tam je změna dost markantní - ještě před rokem záchvaty vzteku a sebelítosti kdykoli se nedařilo, teď si sice zanadává, ale pak trpělivě zkouší znova. A taky četba - když je to žánr, který ho baví, tak už vydrží číst i hodinu v kuse, nevídáno. No a nakonec ty kineziologické cviky na propojování hemisfér - sám si všiml, že fungují, takže si někdy i vzpomene a zacvičí ve škole před písemkou :o) Tak to jen tak, pro povzbuzení!


Yamikani   
22:09 6.05.2016
Baba - u nas na schuzkach to same... Uplne to same. Cituju jednu maminku: ja na nej pulhodiny u tech ukolu rvu a on pise stale hur!!


Bouřka   
22:27 6.05.2016
Zeptám se zkušenějších - jak zvládáte hyperaktivcům ordinovat odpočinek? Dost válčíme s tím, že i přes únavu srší takovou nezdravou energií a není k zastavení, výsledkem bývá přetažené dítě a jeden záchvatek za druhým. Do klidu se dá uzemnit jen posazením k pohádce, ovšem to ho zase snadno přetáhne po stránce psychické a výsledek je podobný. Hodně se doporučuje sport, ale já si to neumím moc představit (i při vynechání všech jeho zdravotních problémů). Přijde mi, že u něj musím dbát spíš na ten klid. Vyčerpává ho i chození do školky, a to chodí jen na dopoledne. Obvykle ho jeden den v týdnu nechávám doma, protože jinak je naprosto vyšťavenej. Ve školce se asi dost ovládá, kompenzuje si to pak doma. Kdyby měl ještě někam chodit, tak bude naprosto vyřízenej, pod vši tou energií je prostě znát vyčerpání. Od narození u něj platí, že čím je unavenější, tím je frenetičtější.
A když už tu padla ta školka - dokázali vaše děti zvládnout polední odpočinek? Já si to vůbec nedovedu představit, jsem vděčná, že to nemusim řešit.


10:21 7.05.2016
bouřka, u nás má sklony k hyperaktivitě, nepozornosti a impulsivitě starší - sedmileťačka. odpočinek řešíme většinou čtením, buď společným nebo samostatným.


Bouřka   
12:33 7.05.2016
Na samostatné čtení si ještě pár let musíme počkat a společné je za asistence žárlivého batolete problém, není na to klid. Nehledě na to, že je to činnost, která vyžaduje mojí účast. S ohledem na to, že B vyžaduje asi tak 150% pozornost (i to 13měsíční dítě je samostatnější), bych strašně potřebovala něco, u čeho bych nemusela být. Z poslouchacích pohádek dává jen Pejska a kočičku, a to si šetřím na jeho četné nemoci, kdy je třeba ho udržet v posteli. Včera byl pomalu na umření, dnes už mu otrnulo a bourá barák. Od rána už asi po tisící vysvětluju dokola, proč nemůže ven, proč musí být v klidu....na hlavu


15:38 7.05.2016
ještě nás hodně vyklidňuje příroda - takovýto rachtání se v lese, v listí nebo u vody - ne hřiště nebo nějaké túry.


Yamikani   
20:28 7.05.2016
Co kineticky pisek apod.?


LenkaKT   
21:16 7.05.2016
U nás je na zklidnění jednoznačně nejlepší Lego. Ale Jura není přímo ADHD, on je temperamentní a má urcite problémy s učením a potíže se serialitou (což má po mně :). Makame na tom oba, tak uvidime.


LenkaKT   
21:17 7.05.2016
A ano, volnost v přírodě, lítání po lese, po loukách, naprostá nepřítomnost televize, reklamy a těchto vzuchu nám oběma moc svědčí.


babalala   
09:11 8.05.2016
Bouřko - u nás to, co psaly holky - kinetický písek, pak plastelína (pro větší keramická hmota nebo hlína), různé stavebnice (pro menší nějaké ty magnetické věci, to funguje samo a nefrustruje tolik, když jemná motorika ještě nezvládá úplně všecko) - ano, samozřejmě LEGO (ahoj, Leni), ale taky je u nás oblíbená Seva a takové ty dřevěné věcičky na stavění srubů, výborné pro menší děti jsou převodové stavebnice a samozřejmě kuličkodráhy - poslední dva typy jsou přesně to, co potřebujeme, protože obsahují jasný záměr a je třeba setrvat v soustředění, dokud to nefunguje, jak má :o)

Co se týká odpočinku zcela pasívního - uvažovala jsem kdysi stejně jako ty: ze školky po O, spát tam stejně nebude, jen vyvádět, tak co by tam dělal, že jo. Ale pak chtěl ve školce zůstávat až do odpoledne a kupodivu, jak je stádní typ, tak když spinkali všichni, lehl a usnul taky :o))) Tak vyzkoušej.

Dokonalé uklidnění samozřejmě při pohádce poslouchací. Zkuste rozšířit repertoár - na netu jsou jich spousty, třeba ho něco zaujme. Zezačátku bych navrhovala nějaké "hajajovské" - ne hodinové poslechy, ale jen krátké desetiminutové příběhy - ideálně vtipné, aby ho to bavilo (doporučuju třeba střelené pohádky od Miloše Macourka vyprávěné pány Nárožným a Dejdarem, nebo Chobotnici Krejzy, které čte paní Jirásková).

A ještě fyzická forma odpočinku - jen tak ležet samozřejmě nebude.. ale klidový režim s příjemným, uklidňujícím pohybem dokonale spojí nějaké to houpadlo:
http://www.majka-shop.cz/detske-zavesne-kreslo-kids-swinger/
http://kohoutcentrum.cz/houpaci-sit-relax-marine
http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/S19809351/


babalala   
09:23 8.05.2016
Leni, jak se u Jury projevují potíže se serialitou? U nás peklo - B. dodnes neumí násobilku (lépe řečeno - "naučil" se ji už desetkrát, ale není schopen uložit si ji do dlouhodobé paměti, takže furt prstíky.. Básničky se musí učit o přestávce před češtinou, doma to vůbec nemá cenu, do rána neudrží. Písničky žádné - u málokteré zvládne aspoň první sloku. (S tímhle jsem teda já problém nikdy neměla, zato u domácích prací musím verbalizovat popis činnosti, jinak bychom nikdy nevečeřeli a půlka prádla by shnila v pračce nepověšená :o)))


Bouřka   
09:55 8.05.2016
Stavebnice jsou celkem fajn, LEGO taky vede. Frustrujou ho spíš magnety, protože mu to nedrží tak, jak by si představoval, jemnou motoriku má výbornou, já furt nechápu, jak zrovna já přišla k tak šikovnému dítěti :-), akorát - zajímají ho hlavně přes zimu, jak je venku líp, tak ven a řezat a zatloukat a kopat....Jen ojediněle si hraje sám, stavět mám hlavně já, on to pak spíš doupravuje - ale zrovna aktuálně nastal ten vzácný okamžik, kdy si to vzal sám a sám si staví. Ovšem nastal další problém - batole, které chce bourat. Bohužel není moc možné děti oddělit, mám k dispozici jen jednu místnost a děti v ní mají jen maličký prostor, zbytek jsou postele. A H už se dostane i tam. Taky bohužel není stul, čímž padla třeba modelína, kterou má dost rád. Dokud byla H malá, tak jsme dělali na zemi, ted už bez šance.
Ve školce se stále ujištuje, že pro něj přijdu po obědě. A to nikdy nepadla varianta, že by tam zustával. B stádní není vubec, těžký individualista, sociálně moc zdatný není, kamarádil by se asi docela rád, ale ostatní ho moc neberou, takže není ani motivace, proč by chtěl zustávat. Taky bych měla obavy, že kdyby byl přinucen k 2h klidu, tak večer nebude dost unavenej na to, aby rozumně usnul. Už ted je problém s ranním vstáváním, ten byl jasná sova už v břiše :-). Jak ho kvuli nemoci držím v rámci možností v klidu, tak včera večer mu usnutí trvalo víc než hodinu a pul...
Pohádky hledám, jenže jemu se strefit do vkusu...i u těch koukacích má pár oblíbených a jiný moc nechce, většina klasiky ho vubec nebere
Houpací křeslo je dobrý tip, mohlo by jít na místo hacky.


LenkaKT   
11:28 9.05.2016
Babo - že to je "serialita" víme až od paní Emmerlingové, tak k tomu měla zajímavý čakra-čína-dráha-jánevímcoještěsouvislosti výklad :D
Jura si obecně špatně pamatuje básničky, dny v týdnu, měsíce a tak. A má problém řadit činnosti a odhadovat čas, klidně začne nějaký velký projekt těsně před odchodem do školy, on to prostě blbě chápe. S tím já mám problém také. Ale nějak žiju, no.

Básničky a písničky ho nikdy moc nebraly a obecně mu vůbec nejdou. Nicméně vidíme obří pokroky - třeba jak jezdíme s partou a různě zpíváme, umí víc a víc různých textů, postupně se to zlepšuje. A hlavně si je toho vědom, takže důležitým věcem umí dát čas: třeba fakt dvě hodiny vyžadoval mou asistenci, než se naučil slovní druhy zpaměti. Ale strašně mu na tom záleželo a obětoval něco jiného, protože to chtěl umět a věděl, že to bude trvat a prostě se přizůsobil. Což je pokrok úplně obří a pro mne i cíl výchovy: ohmatat si své limity a brát na ně ohledy. Každý má nějaké limity.

Zajímavý je rozpor pohybové a slovní paměti: odcvičí dlouhé sestavy z trampolín, ale ty prvky nevyjmenuje. Tělo to ví, verbalizovat to nejde.

Ještě u nás na zklidnění skvěle funguje stavebnice Boffin,i když teda... stavět podle návodu... jakbychto :D Naštěstí ty součástky nejdou odpálit, takže holt objevuje metodou dejte mi kyselinu a zásadu, na zbytek přijdu sám.

Co se týče násobilky: jura to nemá zpaměti, ale rychle počítá, bez prstů. On tu matiku, podobně jako Adélka, prostě umí. Nějak to mají v hlavách, já s Jirkou to máme podobné. Stačí ukázat princip a člověk ví. V matematice má problém jen tehdy, když se nesoustředí. Však by nejraději školu redukoval na matematiku a tělocvik :D


maureen   
14:21 9.05.2016
Jen zvědavě nahlížím a všem držím palce! Každopádně mají vaše dítka obrovské štěstí, s jakou směsí procítěnosti, vědeckých poznatků a povinných prvků k tomu dokážetě přistupovat!!


babalala   
20:29 9.05.2016
Leni - rozpor pohybové a slovní paměti - to je přesné. Přehraje několikrát skladbu a umí ji zpaměti, tedy jeho prsty ji umí. Vyjmenovaná slova ani po dvou letech :o)))

Boffin nevedeme, máme Voltíka a taky doporučuju. (Tuhle si postavili robota ze Sevy, chtěli ho nějak ozvučit a osvětlit, tak si z Voltíka udělali ovládací panel.) Bouřko - to by se malému mohlo líbit, ale spíš tak až za rok, dva.

A "umět matiku" - to znám od mladšího.. někdy bych mlátila hlavou do zdi, když mu dojde trpělivost a začne čtvrťáka opravovat :o)))


Jo a proč jsem sem vlastně přišla, abych nezapomněla, že jo ;o) Tady pro příznivkyně - homeo a hyperaktivita (Chinu jsme původně nasadili na nespavost): http://vilcakul.extra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=298

Maureen - děkuju!


Nuki   
19:32 10.05.2016
Nemáme ADHD, ale indigo :-D


babalala   
20:58 27.09.2016
Malá aktualizace - rozhodli jsme se spojit užitečné s užitečným a začít s výukou psaní všemi deseti. Kdyby se z něj stal náhodou doktor, ať mu to hezky odsejpá a neklove zprávu tři čtvrtě hodiny jako paní doktorka na neurologii ;o))) No a zároveň je to taky pěkné cvičení na koncentraci a propojování..

Tady je výborné cvičení/hra - cílem je "sestřelit" co nejvíc písmen ve správném pořadí, po chvilce cviku by mohli zvládnout i prvňáci - a hlavně je to baví https://www.psanihrave.cz/player/theory/1 (je teda placená, ale prvních pár kol je zdarma - na nácvik soustředění pro mrňouse to stačí)

No a potom na opravdový nácvik psaní je výborná tato stránka, je jednoduchá, přehledná a hlavně samoobslužná: http://www.psani-deseti.cz/cviceni


Bouřka   
22:27 27.09.2016
To bych měla trénovat já, jedna z věcí kterou jsem nikdy nedala, navzdory 2 letům výuky, málem jsem z toho propadla. Doteď mě nenapadlo, že to může souviset.


Olii   
23:17 27.09.2016
Tak jsem si to celé po dlouhé době oživila. Uvědomila jsem si, že na tom jsem s pamětí a koncentrací nejhůř já sama, protože zvládám radostně znovuobjevovat rady, které už jsem tu četla minimálně dvakrát :-).


Bouřka   
00:27 28.09.2016
Dotaz, konečně jsem se dokopala k tomu požádat o doporučení k psychologovi, teď řeším kam. V tuhle chvíli nám jde spíš o to vědět, na čem jsme, jestli B problémy jsou opravdu ADHD nebo něco jiného. Jinak to zatím v podstatě zvládáme, do budoucna mě děsí hlavně škola. Což se začne přetřásat příští rok. Jde o to, jestli se obrátit na jakéhokoliv klinického psychologa nebo raději jít rovnou k někomu, kdo se zaměřuje na děti. Pro první variantu hovoří asi jen to, že to můžeme řešit v podstatě v místě a netřeba se harcovat do krajského města. Ale nemám k místní dr žádné reference. Případně pokud se harcovat, tak jsem koukala, že stále ještě pracuje psycholožka, ke které jsem kdysi chodila já, byla fajn, ale na děti se nespecializuje. A nebo teda rovnou k někomu přes děti.


*Radka*   
00:35 28.09.2016
Bab, nase se psat vsemi deseti tady - http://www.zav.cz/





LenkaKT   
12:21 14.02.2017
Jojo, tenhle článek si už děti přečetly, ale prý tam nic zajímavého nenajdu :D


atid   
12:43 16.02.2017
:) a ještě doplnění rozhovorem https://www.respekt.cz/spolecnost/ucitel-musi-umet-rozlisit-nevychovanost-od-problemu-typu-adhd
jako jasně, že pipky a jejich děti asi nejsou úplně cílovkou, ale myslím, že je fajn, že se to téma objevuje i mimo naší bublinu ;)


romusak   
12:59 16.02.2017
Bab, Radko, to na to psaní, to jsou nějaké hry, či prográmky do pc? Dost nad tím uvažuju pro malého. Bab, kluci mají všech deset na klávesnici? Děkuju moc.


babalala   
17:56 16.03.2017
Zajímavý tip http://www.pluska.sk/izdravie/zdrave-dieta/kone-dokazu-zvysit-iq-deti-vedci-odhalili-uzasny-vplyv-mozog-osobnost.html - nevím, nakolik jízda na koni ADHD pomůže, ale určitě neuškodí :o)


babalala   
11:43 6.04.2018
Zajímavý článek o "Zóně soustředění": https://www.additudemag.com/secrets-of-the-adhd-brain/




LenkaKT   
16:39 6.04.2018
OK, ten český článek je hezký, nedávno jsme zjistili, že po otci to u nás v rodině nepřišlo, že to přichází z linie matky a vysvětluje to takové jisté pnutí ve vztazích v mém dětství. Nechápu, proč o mne tak detailně píšou v nějakých článcích na webu ;)



©2018, SLEPIČÁRNA